družina
swět
království
letopisy
summa
nestvůrci
dodatky

Dávno tomu, kdy širé pláně českého internetu brázdily jen družiny Nurnská a Vukogvazdská. Dávno tomu, kdy se toho o DrD (a RPG vůbec) dalo na české mezisíti najít jen poskrovnu. Nadešel věk hojnosti a hlavně mnohosti. Na každém kroku poutník nalezne roztodivné země, jež se na něj zubí tisíci podivnými barvami. A tak se zcestovalí družiníci rozhodli, že vybudují ku prospěchu toulavých duší velký dubový rozcestník…

Jako členové družiny z Vlčího hvozdu se ale při hodnocení ostatních webových projektů nacházíme v trošku obtížné pozici. Vukogvazdští by se totiž jen velmi špatně dali nacpat do škatulky se štítkem "hráči Dračího doupěte". U většiny družiníků je jediným pojítkem s fantasy právě občasné hraní DrD a fakt, že jim v dětství přebujela ta část mozku, která slouží k vymýšlení a ukládání pohádek, příběhů a smyšlenek všeho druhu. Jsou mnohem více snílky, než fanoušky "meče a magie". A to není jediná zvláštnůstka! Jejich tvorbu ovlivňuje i jejich pokročilejší věk a školy, se kterými v současné době zápasí.

Když vznikla Vukogvazdská družina, tak se její zakladatelé rozhodli, že budou paralelně s hraním vytvářet internetové stránky. Chtěli nabídnout nejen příběhy z hraní, kapitoly povzbuzující chřadnoucí role playing, ale především otevřít všem hráčům a dějmistrům brány svého světa. Každý bez rozdílu může svobodně a zdarma využít svět z www.vukogvazd.cz pro svá dobrodružství, pro své postavy, pro své příběhy - vše vám leží u nohou, stačí vstoupit! I proto veškeré texty, které družiníci jaktěživi sepsali, se okamžitě objevily na mezisíťových stránkách. Mezi hlavou psavců a webovou prezentací prakticky neexistuje žádný mezistupeň, všechno je okamžitě zveřejněno (samozřejmě, jsou výjimky - informace, které jsou přísně tajné a mohly by zkazit požitek ze hry, ale ty jsou zcela v menšině). Když chce někdo z nás něco o světě najít, tak se prostě podívá na net. Tvorba vznikala organicky tak, jak vznikal svět, postavy procházely dobrodružstvími, hráči zvládali psát Letopisy. A to platí i o článcích o teorii RPG, které byly sepisovány zcela pro aktuální potřeby hraní. Tohle pevné sepjetí rázovité družiny, jejího světa a webu má tak za následek i zvláštní členění stránek a jejich zcela osobitý obsah. A ne každému dobrodruhovi, který do Vlčího hvozdu zabloudí, se náš svět nutně líbí…

…a ne každý cizí svět a web se líbí nám. I proto je zde tento únavný úvod - aby si čtenář uvědomil, že naše názory musí být subjektivní, nekladoucí si za cíl být nutně pravdivé. A co je pro nás při hodnocení důležité? Představu o tom si lehce uděláte, pokud si prostudujete náš svět a kapitoly SUMMASWĚT. Ať už se jednalo o stránky světů pro Dračí doupě nebo stránky o fantasy literatuře a kultuře, snažili jsem se v hodnocení oddělit dvě různé věci - obsah webu a jeho technickou funkčnost. Přičemž obsah u nás stojí jednoznačně na prvním místě. Nemohli jsme samozřejmě postihnout všechny projekty, a proto jsme vybrali jen ty, které se nám zdají kvalitní a originální. Těmto také nabízíme výměnu bannerů a další kolegiální podporu (samozřejmě nikomu v umístění banneru na naše stránky nehodláme bránit - více na konci). Celá tato kapitola má však jednu podstatnou chybu - soustředili jsme se na weby, které se týkají především Dračího doupěte a fantasy. Tímto tedy vyzýváme všechny autory webů, které se týkají světů pro jiné platformy a non-fantasy světů, aby se nám ozvali. Pokusíme se je tady uvést a podle nejlepšího svědomí zrecenzovat. Předtím než začneme, jen ještě malou výtku všem webmasterům: Myslete taky na nekomerční (a kvalitnější) browsery jakými jsou např. Firefox a Opera. Svým okázalým opomíjením jen dopomáháte ku vládě krutému tyranovi jménem IE6.

Zdá se vám odkazů málo? Nezoufejte, probíhá průběžné přidávání!

Drazí dobrodruhové, vydejte se na cestu…

FANTASY SVĚTY PRO RPG

V posledních dvou třech letech se objevilo hned několik projektů, které jsou si velmi podobné (i když výjimky potvrzují pravidlo). Většinou se snaží shromáždit co nejvíce různých nových pravidel, ras, povolání, artefaktů, jmen, cizích postav, dobrodružství a jeskyní. Vše je bez ladu a skladu a jakoby vytržené z kontextu nacpáno na jedny stránky, ke kterým je ještě dodáno diskuzní fórum přístupné pod loginem. Tyhle weby nás nijak neoslovují a nekonečných diskuzí, které tam probíhají, se nemáme chuť účastnit. Na druhé straně je tu několik mezisíťových stránek, které představují původní české fantasy světy. Na mnoha z nich spočine oko dobrodruha vukogvazdského se zalíbením a takřka "otcovskou" pýchou. Několik z nich ale má slovo "svět" pouze ve svém názvu a nic pořádného o něm tam ale nenaleznete. Nakonec však i tito "tvůrci" zjistí, že to chce přeci jenom něco více, než prázdný výkřik: "Ahoj mami, jsem v televizi!"
  TARIA
  Oficiální svět pro Drd, kterého se po prvním modulu ujali poučení hoši ze Zlína a Brna. Pojí nás s nimi nejen společně sdílený náhled na hraní RPG, ale také přátelství. Web Tarii je vzorným a hlavně živoucím doplněním tištěného sešitového vydání. Najdete tady doplňky, teoretické články, odkazy, tvorbu hráčů, prostor pro dotazy a vůbec komunikaci s tvůrci a jejich osobní stránky a samozřejmě také trochu špetek ze zákulisí. Orientace je přehledná a vzhled i výběr barev navozují tu správnou a vkusnou atmosféru nepoznaných dálek, které lákají. Jen ta uvítací stránka je možná už přežitkem. A chlapci by taky měli zapřemýšlet nad tím, zda by tak výjimečnému projektu více neslušela doména druhé třídy. Vítejte ve světě Tarie!
  SRDCE ERINELU
  Jak stojí v úvodu, tak Srdce Erinelu není jen fantasy svět pro Drd a jeho webové stránky, ale je to především spolupráce mnoha lidí, kteří se díky poctivé práci snaží sdílet svou vizi. Zcela zdarma si můžete stáhnout všechny moduly ve formátu .pdf a nejen to! Čeká na vás slušivý loginový interface skrývající povídky, diskuse, galerie, bestiáře a další. Na rozdíl od jiných podobných rozhraní zde je jasná jednotící myšlenka a cíl - vytvářet všem přístupný, kvalitní a živý svět. Jak se to nakonec povedlo, to necháme k posouzení vám. Mně v modulech chybí snad jen kapitoly, které by se zabývaly také teorií RPG - ať už pro hráče, tak i pro dějmistra. Zbývá jen blahopřát k velké odvaze a popřát hodně nápadů a píle.
  ASTERION
  Asterion byl prvním oficiálně vydávaným světem, který byl opravdu hratelný. Dnes má za sebou již několik modulů a nespočet dodatků, které vycházejí časopisecky. Kde Taria vytváří myšlenkové konstrukce a uzavírá logické celky, tam se snaží Asterion neúnavně popisovat a vytvářet moduly, které budou postihovat bez výjimky každou oblast kontinentů. Kde je Taria novátorská svou koncepcí, tam se Asterion drží zažitých "dračákovských" schémat. A i když je našemu stylu hraní a především pohledu na role playing bližší Taria, tak nemůžeme upřít Asterionu jeho mnohé nesporné kvality - rozsáhlost, propracovanost a hlavně univerzálnost. Svět je to totiž především fantasy a až pak cokoli jiného - i proto je lehce stravitelný pro většinu hráčů.
  SIRANIE
  Universum s tajemným názvem jako by bořilo zažité škatulky fantasy světů pro RPG. Formou trochu připomíná literární ságy, především má ale obsah, který vykouzlila vysoce imaginativní fantazie jeho tvůrců. Siranie je procházkou po monumentálních místech s exaltovanou estetikou a mystikou, prosáklých půvabnými legendami starými stovky let. Tento svět není pro každého. Pokud nesníte s otevřenýma očima o rozmáchlých obzorech za králičí norou, tak se vám tady líbit nebude. Pokud vidíte smysl RPG v hodech kostkou, odečítání životů a přičítání úrovní, tak to tady budete nesnášet. To platí samozřejmě i pro případ, když se nezhlédnete v silně individuálním vkusu celého projektu.
Všechny vlastnosti Siranie by byly však jen vzletnou frází, kdyby se její tvůrci nepustili do práce se zarážející pečlivostí. Postupem času se zdá, že vše má svou logiku, vše je (nebo bude) popsáno a zodpovězeno. K tomu přičtěte záznamy hry, popisy hráčských postav, vysvětlení pojetí celé hry, stránky o autorech, sekci odkazů a především (pro mě zde zcela nečekaně) články o teorii - Duše starých dob, Vedení hryPoužití kostek. To vše dělá ze Siranie zjev u nás zcela nevídaný.
  WILWARIN
  No ovšem, no ovšem! Na zcela nenápadné adrese čekalo vukogvazdské cestovatele velké překvapení. Jedná se o další z mlaďoučkých světů, ve kterém ovšem dřímá velký potenciál. Na rozdíl od Arquilie autoři už zvládli taje programovacích jazyků a mystických skriptů, takže jak vzhled, tak navigace lahodí vlčímu poutníkovi. Kapitol popisujících samotný svět a jeho fungování je zatím poskrovnu, zato si můžete přečíst povídky z končin Wilwarinu, prohlédnout si hráčské postavy (proč ty hodnoty?!) a dobrodružství, která odehrály. Kapitoly Historie a Návody na Drd se pak velmi přibližují vizi kvalitního role-playingu. A to i když se postavy zdají jako dokonalé, se slovem "historie" bych byl opatrný (to je ovšem jen profesionální deformace) a ony "návody" jsou docela strohé (což je nedostatek celého projektu). Článek Svět mně pak přijde jako výpisek z První krve. Přesto když družiník nechává Wilwarin za zády, tak se nemůže ubránit velkým nadějím, který tento projekt skýtá. Stačí jen špetka realismu, píle a kromnosti…
  TAIN
  Milovníka starých příběhů zaujme už název celého podniku, který je tolik podobný se známým irským eposem Táin Bó Cúalnge (Loupež býka z Cooley), tímto ovšem veškerá podobnost končí. Hned v úvodu jsme velmi sebevědomě obeznámeni s tím, co nás tady čeká - celý nový RPG systém a vizitka podle něj hrající družiny. Vše dostupné v plném rozsahu po registraci. A je to pravda pravdoucí. Jen škoda, že chybí popis světa, jakákoli zmínka o role-playing a všechno to, co nám tolik chutnalo na předchozích webech. Poutníci, kteří obdivují číselná pravidla, si zde však jistě přijdou na své. My, s vědomím, že není všem dnům konec, přejeme Tainu i odvážným dobrodruhům ze Slovenska (jen houšť a větší kapky) hodně štěstí!

nahoru
© 1997–2011 Vukogvazdská družina. Veškerý obsah těchto stránek je chráněn mocnými zaklínadly a zlými duchy.